ELU kokkuvõte

 

Sissejuhatus

Projekti "Õppevideo loomine teemal "Alarmsõidukiga kohtumine"" eesmärk on aidata kaasa liikluskultuuri parandamisele, õpetades autojuhte õigesti käituma olukordades, kus mängu tulevad alarmsõidukid. See teema on aktuaalne, kuna valesti reageerimine sellistes situatsioonides võib põhjustada tõsiseid liiklusõnnetusi ja viivitusi, mis võivad olla kriitilise tähtsusega. Kahjuks on viimasel ajal  alarmsõidukitega õnnetusi juhtunud päris palju.

Projektis osalesid erinevate erialade esindajad (linnakorraldus, õigusteadus, liiklusohutus, integreeritud kunst/muusika ja multimeedia, riigiteadused), kelle panus ja teadmised rikastasid koostööprotsessi. Samas tõi see kaasa ka väljakutseid – ühise aja leidmine, et korraldada zoomi kohtumisi, planeerida aega ja leida ühine aeg kohtumisteks oli keeruline, kuna iga osaleja ajagraafik ja kohustused olid erinevad.

Sellest hoolimata kujunes koostöö väga meeldivaks ja inspireerivaks. Erinevate vaatenurkade koondamine ning ühiste eesmärkide poole liikumine andis projektile positiivset sisu. Just meeskonnatöö ja ideede sünergia aitas luua praktilise ja mõjusa õppevideo, mis vastab sihtrühma vajadustele ning aitab muuta liikluse turvalisemaks.

See projekt ei olnud ainult lahendus konkreetsele probleemile, vaid ka suurepärane võimalus õppida ja saada aru meeskonnatööst, mõista teineteise erialade eripärasid ning leida ühisosa, et luua midagi tähendusrikast ja kasulikku. Lisaks õpetas antud projekt ajaplaneerimist ning suhtlemist erinevate erialade inimestega. 


Projekti põhieesmärk

Projekti eesmärk ulatub kaugemale lihtsalt õppevideo loomisest. Peamiseks sihiks on suurendada liiklusohutust pakkudes autojuhtidele vajalikke juhiseid ja teadmisi, kuidas kiiresti lähenevate alarmsõidukitega kohtudes õigesti käituda. Kuigi projekti käigus valmis õppevideo on see vaid üks samm suurema eesmärgi – teadlikuma ja turvalisema liikluskultuuri saavutamiseks.

Sageli satuvad juhid ootamatusse olukorda, kus alarmsõiduki ilmumine tekitab ärevust ja ebakindlust. Vale otsus sellises hetkes võib viia õnnetuse või viivituseni, mis omakorda võib mõjutada päästetööde tõhusust või isegi elude päästmist. Projekti missioon on aidata selliseid olukordi ennetada, andes autojuhtidele selged ja praktilised juhised, kuidas toimida selles stressirohkes olukorras.

Lisaks praktilisele väärtusele on projektil ka laiem ühiskondlik eesmärk – muuta liikluskultuur paremaks ja turvalisemaks mitte ainult tavaliiklejatele vaid ka professionaalsetele autojuhtidele nagu päästjad, kiirabi- ja politseitöötajatele. Kui kõik liiklejad mõistavad alarmsõiduki olulisust ja oskavad reageerida ühtselt, paraneb kogu liiklussüsteemi toimimine. See omakorda aitab kaasa turvalise ja hooliva liikluskeskkonna loomisele, kus liiklejad tunnevad vastutust mitte ainult enda, vaid ka teiste turvalisuse eest.

Loodame, et õppevidest saab kasulik töövahend autojuhtidele ja autokoolidele pakkudes selgeid juhiseid ja praktilist teavet. Projekti väärtus peitub aga sügavamal – see aitab tugevdada vastutustunnet ja ühist arusaama, et liiklusohutus on iga liikleja ühine eesmärk. Nii panustab projekt terviklikuma ja turvalisema liikluskultuuri kujundamisse.

 

Teaduspõhisus 

Projekti teostamisel toetume järgmistele konstruktidele:

  • Biheiviorism – autojuhtide käitumist ja teadlikkust on võimalik parendada korduva õppimise teel ja meie videos on välja toodud olukorrad, millesse osad autojuhid on suure tõenäosusega sattunud ja samas paljudel autojuhtidel selline kogemus puudub. Video vaatamisega juurutame õiget käitumisviisi, mida autojuhid saavad praktiseerida kohtudes alarmsõidukiga.

  • Kognitiivne teooria multimeediast õppimisel – inimesed õpivad paremini kui nad saavad infot korraga mitme meele kaudu – video puhul heli ja pilt (Mayer, R., 2005). Seda kinnitab ka hilisem uuring, mis on läbi viidud Stanfordi Ülikoolis – tulemusteks oli see, et video puhul õpivad inimesed keerukamaid protsesse paremini, sest video ja heli töötavad koos ja inimesele jääb see paremini meelde (Guo, P. J., Kim, J., & Rubin, R. (2014)).

  • Planeeritud käitumise teooria – Icek Ajzeni poolt 1991 aastal välja töötatud teooria, mille kohaselt inimene jõuab tegutsemiseni kolme aspekti kaudu. Meie projekti puhul :

    • Esmalt hoiak – autojuht usub, et alarmsõidukile tee andmine on vajalik.

    • Norm – teised eeldavad, et alarmsõidukile tuleb teed anda ja juhil on seetõttu motivatsioon suurem õigesti käituda.

    • Käitumine – kui autojuht teab, kuidas käituda, siis on suurem tõenäosus, et ta ka annab teed.

Teoreetiline raamistik toetub sellele, et tõsta inimeste teadlikkust, muuta nende käitumist ja seeläbi tõsta ohutust. 

Parimate praktikate poole pealt keskendume isiklikule kogemusele, et video kaudu on õppida lihtsam kui teksti lugedes. Seda kinnitab ka juba üleval välja toodud Stanfordi Ülikoolis tehtud uuring.

Viited:

Guo, P. J., Kim, J., & Rubin, R. (2014). How Video Production Affects Student Engagement: An Empirical Study of MOOC Videos. Proceedings of the First ACM Conference on Learning at Scale. ACM, 41-50

Mayer, R. E. (2005). The Cambridge Handbook of Multimedia Learning. Cambridge University Press.

 

Probleemi olulisus ja kirjeldus

Liikluskultuur ja -ohutus on olulised teemad igapäevaelus, kuid olukorrad, kus alarmsõiduk ilmub autojuhi vaatevälja on tihti keerulised ja stressirohked. Paljud autojuhid ei tea, kuidas sellistes olukordades õigesti käituda või tekib lihtsalt segadus, mis viib viivituste või isegi ohtlike olukordadeni. Valed otsused nagu näiteks järsk pidurdamine, sobimatu tee äärde tõmbumine või alarmsõidukile tee mitte andmine võivad põhjustada liiklusõnnetusi ja takistada päästetöid, mis omakorda mõjutavad otseselt inimeste elusid ja vara.

Eelnev statistika ja projektis osalejate reaalne kogemus andis meile infot, et teadlikkus alarmsõidukite liikumisega seotud käitumisreeglitest on madal. Autojuhtidel puudub sageli selge arusaam sellest, kuidas reageerida selliselt, et tagada enda ja teiste liiklejate turvalisus samal ajal võimaldades alarmsõidukitel kiiret ja probleemivaba liikumist. Probleem on eriti oluline tiheda liiklusega piirkondades, kus eksimuste tagajärjed võivad olla fataalsed.

Eelnev olukorra kirjeldus

Praegu on liikluskasvatus Eestis peamiselt keskendunud üldiste liiklusreeglite ja juhilubade omandamisele, kuid konkreetseid juhiseid alarmsõidukitega seotud olukordade kohta käsitletakse vähesel määral. Juhendmaterjalid on olemas, kuid need ei pruugi olla piisavalt praktilised ega meeldejäävad. Lisaks jäävad sageli tähelepanuta reaalelulised situatsioonid, kus autojuhid satuvad ootamatusse stressiolukorda ega suuda kiiresti ja õigesti reageerida. Sellest tulenevalt on suur vajadus praktiliste ja visuaalselt selgete materjalide järele, mis aitaksid autojuhtidel arendada paremaid harjumusi ning muuta nende käitumine liikluses teadlikumaks.

Meetodite valik

Probleemi lahendamiseks otsustasime luua õppevideo, mis käsitleb alarmsõidukitega seotud situatsioone. Video loomise plussid:

  • Video kaudu saab edastada selgeid ja visuaalselt meeldejäävaid juhiseid.
  • Video on hõlpsasti jagatav erinevate platvormide kaudu, nagu sotsiaalmeedia, autokoolid ja liiklusportaalid.

Video loomisel kasutatasime järgmisi meetodeid:

  1. Probleemi analüüs: statistika, varasemate juhtumite ja sihtrühma vajaduste kaardistamine - tekstina on juhised olemas, aga õppevideona mitte.
  2. Stsenaariumi väljatöötamine: eluliste situatsioonide kirjeldamine ja filmimine
  3. Visuaalse materjali loomine: video filmimine ja monteerimine, mis kajastab korrektset käitumist

Kokkuvõttes vastab projekt otsesele vajadusele praktilise ja mõjusa liikluskasvatusmaterjali järele. Projekti eesmärk on aidata autojuhtidel mõista oma rolli alarmsõidukite liiklemise võimaldamisel ning luua seeläbi ohutum ja viisakam liikluskeskkond.

 

 Sidusgruppideni jõudmine

Üks etapp on läbi, ehk video on loodud. Edasine on aga veelgi olulisem - video jõudmine võimalikult suure publikuni, et sellest oleks ka reaalne kasu. Jäätes loodu sahtli põhja tolmu koguma ei täida see oma eesmärki.

Selleks, et jõuda võimalikult paljude inimesteni tuleb seda videot levitama hakata erinevate kanalite kaudu:
  • Sotsiaalmeediaplatvormid - Facebook, Instagram, TikTok
  • Youtube
  • Haridusasutused ja autokoolid
  • Koostöö Transpordiametiga
  • Liiklusjärelevalvekeskus
  • Politsei ja nende meediumid
  • Päästeamet ja nende meediumid
  • Televisioon
  • Raadio

Tegelikult tuleb veel tööd teha ja eks tegemist ongi rohkem pikaajalise projektiga kui aasta või kaks. See, et inimene õpiks ja käitumist muudaks nõuab aega ja seda ühe või kahe semestriga muuta ei saa.

 

Kokkuvõte

Projekt "Alarmsõidukiga kohtumine" on suunatud olulisele teemale tähelepanu saamiseks – autojuhtide teadmiste ja teadlikkuse parandamisele olukordades, kus kiiresti lähenev alarmsõiduk nõuab kiiret ja korrektset reageerimist. Projekti eesmärk ei olnud ainult õppevideo loomine, vaid ka liiklusohutuse parandamine laiemas mõttes, vähendades ohtlikke olukordi, et abi jõuab kiiremini abivajajateni.

Projekti raames lõime praktilise ja visuaalselt kaasahaarava õppevideo, mis pakub selgeid juhiseid ja näiteid, kuidas alarmsõidukitega kohtudes õigesti käituda. Selleks olid kaasatud erinevad erialad ja rakendasime koostööd, mis viis lõpptulemusena kasuliku video loomiseni. Video loomise protsess hõlmas probleemi analüüsi, stsenaariumi väljatöötamist ja filmimist.

Kokkuvõttes loodame, et ELU projekti raames lõime õppematerjali, mis edastab konkreetseid suuniseid, mida kasutada igapäevaelus kohtudes alarmsõidukiga. Lisaks parandab see liiklejate teadlikkust ja tõstab liikluskultuuri taset.

See projekt tõstab esile meeskonnatöö ja interdistsiplinaarse koostöö olulisust, näidates, et ühiste jõupingutuste kaudu on võimalik saavutada märkimisväärne mõju ühiskonna heaolule ja turvalisusele. Loodud õppevideo jääb praktiliseks tööriistaks, mida saavad kasutada nii autojuhid, autokoolid kui ka liikluskasvatusega tegelevad organisatsioonid, aidates seeläbi kaasa turvalisema liikluskeskkonna loomisele.

Turvalist liiklemist!















 

 

Kommentaarid

Populaarsed postitused sellest blogist

Vahekokkuvõte 18.10

Kolmas kohtumine